یکی از سوالاتی که در بین پدر و مادران مطرح می شود این است که بهترین سن برای شروع ورزش ژیمناستیک چه زمان است. در این بخش در مورد این مسئله صحبت می کنیم که کودکان و فرزندان ما در چه سنی بهتر است ژیمناستیک را شروع کنند.

بهترین سن برای شروع ژیمناستیک چه سنی است؟

خیلی از خانواده ها معمولا" همیشه این سوال را مطرح می کنند که بهترین سن برای شروع ژیمناستیک چه سنی است؟ آیا کودک در هر سنی می تواند به ژیمناستیک روی آورد و در این رشته موفق شود؟ در پاسخ باید گفت در کشورهای مطرح و مدال آور ژیمناستیک مانند چین، کودکان از سنین ۳ الی ۴ سالگی به ژیمناستیک روی می آورند که البته بهترین سن برای شروع نیز همین سن است. زیرا کودک در این سن خیلی راحت آموزش داده می شود و بیشتر آموزش ها در قالب بازی و فعالیت های آمادگی جسمانی است تا این کودک بتواند برای مراحل بعدی آماده شود.

یعنی کودکانی که سن بالاتری دارند، شانس حضور در ژیمناستیک را ندارند؟

هر کودک یا نوجوانی می تواند در ژیمناستیک حضور پیدا کند اما باید دید که هدف از این حضور چیست؟ یعنی هدف همگانی است یا قهرمانی.

در بحث همگانی کودک یا ورزشکار  برای کسب آمادگی جهت ورود به دیگر رشته های ورزشی برای مدتی در ژیمناستیک حضور پیدا می کند اما در بحث قهرمانی ژیمناست می خواهد به صورت حرفه ای این رشته را دنبال کند.

اگر یک کودک کلاس پنجم ابتدایی بخواهد در ژیمناستیک فعالیت کند مانعی ندارد، اما اگر هدف او موفقیت در این رشته باشد، بعید به نظر می رسد. زیرا  همانطور که گفتم کودکانی که با هدف قهرمانی به ژیمناستیک روی می آورند از سن حداکثر ۴ سالگی در این رشته حضور پیدا می کنند و می توانند در ۶ سالگی به اولین مقام قهرمانی دست پیدا کنند. اما برای این کودک کلاس پنجم ابتدایی حداقل ۲ تا ۳ سال زمان لازم است تا بتواند مهارت های اولیه را یاد بگیرد. بعد از آن نیز با توجه به تنوع حرکات در ژیمناستیک و چون این رشته ۶ وسیله دارد.

حتی اگر  این کودک از فیزیک بدنی و استعداد خوبی هم برخوردار باشد اما این فاصله باعث می شود حضور او حتی اگر موفق هم باشد، نمی تواند  به سایر ژیمناست های که از سن ۴ سالگی پا به این رشته گذاشته اند برسد و نتواند جاگاهی کسب کند. هر چند که استثناء همیشه وجود دارد، اما در اینجا ما یک قاعده کلی مطرح است. حتی تا سن ۷ سالگی نیز می توان روی این کودک سرمایه گذاری کرد ولی همانطور که عرض شد، بهترین سن ۴ سالگی است.

یک کودک بر اساس چه فاکتورهای می تواند یک ژیمناست موفق شود؟

در کشورهای پیشرفته روش استعداد یابی و فاکتورهای آن سیستمایک است ولی در کشور ما این استعدادیابی تجربی است، یعنی یک مربی بر اساس تجربه ای که دارد می تواند تشخیص دهد این کودک می تواند موفق شود یا نه؟ ولی در مجموع می توان گفت ما در ابتدا به این موارد توجه می کنیم که کودک سر (جمجمه) کوچکی داشته باشد، مچ دست و پای کودک ضخیم نباشد. دارای قدرت، هماهنگی عصب و عضله و انعطاف پذیری مناسبی باشد همچنین والدین قد بلندی نداشته باشد.

زیرا بارها شاهد این مسئله بوده ایم که یک مربی چند سال با ژیمناست کار می کند اما در سن بلوغ رشد قد او از حد نصابی که ما در نظر داریم بالاتر می رود و تمام زحمات بی نتیجه می ماند. البته فرایند استعدادیابی حتی تجربی، بیشتر از این مواردی است که اشاره شده ولی برای اطلاع خانواده از وضعیت جسمانی کودک موارد قابل درک و تشخیص را مطرح کردم.

 

آیا هر کودکی می تواند یک ژیمناست موفق شود؟

 

خیر، هر کودکی که در این رشته حضور پیدا کند، نمی تواند موفق شود. به عنوان مثال در فصل تابستان و برای پر کردن اوقات فراغت، کودکان زیادی به باشگاه های ژیمناستیک روی می آورند اما در نهایت به ندرت می توان ۱۰ ژیمناست را انتخاب کرد که بتواند آینده خوبی در ژیمناستیک داشته باشد.

 

 یک کودک حتی با وجود اینکه از فاکتورهای جسمانی خوبی برخوردار باشد، زمانی می تواند یک ژیمناست خوب شود و آینده خوبی داشته باشد که جسارت و توانایی حضور در این رشته و انجام حرکات آن را داشته باشد. گذشته از خود کودک، خانواده او نیز یکی از مهمترین مسائل در رشد و موفقیت یک ژیمناست هستند. پیگیری فعالیت های کودکشان، اهمیت به تغذیه صحیح و حتی خواب کودک و توجه به نکاتی که مربی از خانواده کودک می خواهد از جمله مهمترین مواردی است که بر عهده خانواده ها می باشد.

 

ژیمناستیک می تواند رشته مناسبی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان در فصل تابستان باشد؟

 

به عنوان یک مربی که چند سال در این رشته فعالیت دارم، به خانواده ها توصیه نمی کنم که صرفا" برای ۳ ماه فصل تابستان کودکشان را به این رشته بفرستند. لازم است اجازه دهند این کودک حداقل یک سال در ژیمناستیک حضور داشته باشد تا بتواند از مزایای جسمانی آن مانند هماهنگی، قدرت، سرعت و موارد دیگر بهره مند شود.

 

به عنوان سوال آخر، آیا ژیمناستیک باعث کوتاهی قد می شود؟

 

متأسفانه بارها شنیده ایم که ژیمناستیک باعث کوتاهی قد می شود. اما این باور صحیح نیست. شاید چون ورزشکاران و قهرمان این رشته از قد کوتاهی برخوردارند چنین باوری در ذهن عموم شکل گرفته باشد، در حالی که یکی از فاکتورهای اصلی برای موفقیت در این رشته قد کوتاه یا متوسط است. اما در مجموع باید گفت اگر این ورزش تحت نظر متخصصان صورت بگیرد که به صفحات رشد و اپی فیز فشار زیادی وارد نشود، فرد از نظر قدی رشد طبیعی خود را خواهد داشت در غیر این صورت می‌تواند مانعی برای افزایش قد باشد، نه تنها این رشته بلکه این یک قاعده کلی برای تمام رشته های ورزشی است.

 


برچسب‌ها: ژیمناستیک, شروع رشته ورزشی ژیمناستیک, بهترین سن برای شروع ژیمناستیک, فاکتورهای یک ژیمناست, ژیمناست موفق
+ نوشته شده توسط iausport در دوشنبه ششم مرداد 1393 و ساعت 12:18 |
برای عضلانی شدن نکات مختلفی هست که باید رعایت شود در این بخش شما را با یک نکته طلایی که برای عضلانی شدن شما کمک می کند آشنا می کنیم. اگر می خواهید در زمان خواب هم عضلات بدن رشد کند پس قبل از آن یک نوشیدنی حاوی پروتئین میل کنید! گذشته از تمام فواید و اهمیت نوشیدنی های پروتئینی بعد از ورزش، نوشیدن یک نوشیدنی حاوی پروتئین قبل از خواب می تواند به طور مؤثری بر بهبود و بازیافت کل انرژی عضلات بدن، ریکاوری عضلات و در نتیجه رشد عضلات بعد از یک ورزش سنگین اثر داشته باشد.

 

تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۲ در مجله پزشکی – علوم ورزشی و تمرینی، محققان اثرات مصرف پروتئین را روی ۱۶ مرد جوان آزمایش کردند. آزمودنی ها بعد از یک تمرین سخت و ۳ ساعت ورزش استقامتی (در ساعت ۸ بعداز ظهر ) بعد از فعالیت ورزشی یک وعده غذایی شامل ۲۰ گرم پروتئن و ۶۰ گرم کربوهیدرات مصرف کرند. ۳۰ دقیقه قبل از خواب نیز ۴۰ گرم پروتئین خالص مصرف کردند. مخصوصا" پروتئین هایی مانند کازئین.پس از آن، نمونه های خون و عضله در طول یک شب گرفته می شود.

بعد از بررسی های انجام شده به دو نتیجه رسیدند:

 

۱- پروتئین قبل از خواب به طور مؤثری جذب و هضم می شود و منبع ذخیره بالای از اسید آمینه آماده مصرف در خون را فراهم می نماید.

 

۲- ۲۲ درصد از آن جهت سنتز پروتئین عضلات و به طور قابل توجهی تعادل پروتئینی کلی را افزایش می دهد.

 

افزایش سنتز پروتئن عضلات (MPS) حیاتی است چرا که منجر به بهبود و رشد مؤثر عضلات می شود. به علاوه  می تواند از تخریب بافت عضلات جلوگیری کند. حفظ  MPS  در دوز و مقدار بالا می تواند به ساخت آسانتر بدنی کاملا" عضلانی کمک کند.

 

به طور کلی ۳۰% پروتئین شیر را کازئین تشکیل می دهد.

 

با این توضیحات شما با مصرف یک نوشیدنی پروتئینی قبل از خواب (در اینجا  تحقیق پروتئین مورد استفاده کازئین بوده) می توانید بدن را به رشد طولانی مدت عضلات در مدت زمان خواب که به طور معمول ۸ ساعت است، وادار کنید. انجام دادن این توصیه مثل سپر و حفاظی ارزشمند از  تجزیه بافت عضلات در طول شب جلوگیری می کند و به رشد عضلات بدن بیشتر از آنچه تصور کنید کمک می کند. تحقیق فوق روی پروتئین کازئین انجام گرفته است در حالی که برای نمونه های دیگر پروتئین این تحقیق تکرار نشده است. به هر حال پروتئین گیاهی یا  هر نوع پروتئینی در نوع خود می تواند موجب نتیجه مشابهی گردد.

 


برچسب‌ها: عضلانی شدن, رشد عضلات در خواب, مصرف پروتئین قبل خواب, حجیم شدن عضلات در هنگام خواب
+ نوشته شده توسط iausport در جمعه ششم تیر 1393 و ساعت 11:21 |
شما به عنوان یک فردی که در رشته ی تربیت بدنی تحصیل می کنید باید جواب این سوال را بدانید که تفاوت فیزیولوژی و آناتومی چیست؟ این سوال؛ یکی از سوالات پایه در رشته ی تربیت بدنی است و لازم است هر کسی آنرا بداند. پاسخ این سوال را آقای بهزاد زیبائی کارشناس ارشد تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی بصورت مختصر و مفید می دهند.

آناتومی و فیزیولوژی از دروس پایه و بسیار مهم رشته ی تربیت بدنی هستند. اصولا نام این دو علم با هم آورده می شود. همانطور که با هم ارتباط دارند، تفاوت هم دارند. دانشجویان یا فارق تحصیلان رشته ی تربیت بدنی و علوم ورزشی حتما باید تفاوت آناتومی و فیزیولوژی را بطور کامل بدانند. آناتومی، پیشنیاز یادگیری فیزیولوژی است. زمانی که شما آناتومی را خوب یاد بگیرید، فیزیولوژی را هم به خوبی می توانید یاد بگیرید.

 
تفاوت اصلی و مهم آناتومی و فیزیولوژی این است که، آناتومی علم شناخت عضلات، بافت ها، استخوان ها، مفاصل و بصورت کلی بدن است و ارتباط آن ها با یکدیگر . ولی فیزیولوژی کارکرد هر یک از مفاصل، استخوان ها، دستگاه ها و ... را بررسی می کند. با شناخت آناتومی بدن انسان، می توانید نحوه فعالیت و کارکرد عضلات، مفاصل، دستگاه ها و ... را یاد بگیرید.
 
فیزیولوژی ورزش نیز علمی است که کارکرد عضلات، دستگاه ها و بطور کلی بدن را حین فعالیت ورزشی بررسی می کند و تاثیر تمرین و ورزش را روی بدن شرح می دهد.
 
اگر در این رابطه سوالی داشتید در قسمت نظرات بپرسید و در بخش نظرات پاسخ سوالات را خواهم داد.
 
+ نوشته شده توسط iausport در سه شنبه بیستم خرداد 1393 و ساعت 13:37 |
با توجه به اهمیت رشته ی تربیت بدنی قصد داریم جهت حمایت از آن ها با شما تبادل لینک کنیم. اگر سایت یا وبلاگ در مورد تربیت بدنی و ورزش دارید ما را لینک کرده و به ما اطلاع دهید شما را لینک کنیم.

شما هم از سایت های تربیت بدنی، جهت معرفی بیشتر این رشته حمایت کنید.

+ نوشته شده توسط iausport در دوشنبه بیست و نهم اردیبهشت 1393 و ساعت 20:18 |
از زمانی که وارد رشته ی تربیت بدنی شدم، روز به روز به دریای علم رشته ی تربیت بدنی پی بردم و هرچه بیشتر خواندم متوجه شدم اطلاعاتم نسبت به این رشته بسیار پایین است. 

تربیت بدنی، بصورت علمی یک علم نو در ایران است که روز به روز در حال گسترش است و پیشرفت افراد در این زمینه مستقیما به پیشرفت ورزش کشور و همچنین سلامت مردم کمک می کند.

امیدواریم کسانی که در این رشته تحصیل می کنند بتوانند خوب مطالعه کنند و دانش خود را به درستی منتقل کنند.

بهزاد زیبایی - کارشناس ارشد تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی 


برچسب‌ها: تربیت بدنی, پیشرفت تربیت بدنی, تربیت بدنی علمی, گسترش رشته ی تربیت بدنی, بهزاد زیبایی
+ نوشته شده توسط iausport در دوشنبه هشتم اردیبهشت 1393 و ساعت 2:49 |